peyote.blogg.se

Att odla kaktusar och andra suckulenter

Våren är kommen!

Kategori: Allmänt

Nu har solen börjat komma tillbaka på riktigt, och det tackar växterna för! Länge sedan var det sist jag uppdaterade, och som vanligt har det hänt mycket sedan dess. Dels har många av mina gamla växt till sig och jag har även införskaffat en hel del nya både kaktusar och andra suckulenter! Men först, hur mina tidigare har växt till sig!
 
Min Opuntia ficus-indica har fått ett nytt blad som vuxit rejält! Än är det länge tills den eventuellt får frukt, men den som väntar på nåt gott.. 
 
Opuntia ficus-indica
Som en enörad Musse Pigg.
 
Nu följer tre stycken bladkaktusar av släktet Epiphyllum som jag köpt på Tradera, och som alla fått minst ett skott. Först ut sorten Zuchterstoltz:
 
 
Epiphyllum 'Zuchterstoltz'
Skottet på toppen tycks ha fastnat, men vid basen har det börjat växa.
 
Nedan är sorten Carl Larsson(det långa sidoskottet fanns vid köp, men det ljusare nästan rosa utväxten är ny):
 
Epiphyllum 'Carl Larsson'
Roligt sidoskott.
 
Slutligen arten Epiphyllum pumilum där pumilum helt enkelt betyder liten på latin.
 
Epiphyllum pumilum
Den av de tre som helt klart vuxit mest. Det vänstra är det nya bladet.
 
Mina Novemberkaktusar blommar mindre och mindre nu, men istället har de börjat skkjuta ut nya små blad vilket är väldigt roligt! Precis som hos mina Epiphyllum är bladen till en början ljusa och ibland rosa, men när de hårdnar till blir de gröna som resten av växten.
 
Schlumbergera truncata
Inte november längre.
 
Min Selenicereus grandiflorus, även kallad Nattens Drottning har rotat sig väl och börjat växa lite på höjden!
 
Selenicereus grandiflorus
Drottningen sträcker på sig
 
Min lilla Mammillaria har blommat från och till under hela vintern, och just nu står den i blom med en ensam blomma(som vanligt)
 
Mammillaria
Har blommat många gånger nu, kul!
 
Min taklök har tack vare ökad belysning från den kära solen slutat leta ljus med tentakler och sidoskotten har satt sig istället och börjat bre ut sig! Snart tänker jag testa och ta några av de största sidosotten och plantera i egna krukor.
 
Taklök
Snart dags för utflyttning.
 
Även min Haworthia fasciata har sidoskott som börjar bli stora nog att flytta hemifrån. Inte lika många som taklöken, men desto större.
 
Haworthia fasciata
Likt sjöstjärnor på hög.
 
Av min gode vän Anton (vars fantastiska blogg kan hittas här: http://blommandeting.blogg.se/) har jag fått dessa tre blad utav en tropisk kaktus som växer så det knakar.
 
Tropisk kaktus
Vissa satsar högt, andra lågt.
 
Nu till mina senaste inköp! Först och främst har jag köpt en Aloe med namnet Tiki som jag tycker är jättefin, och vars blad är väldigt tjocka och saftspända.
 
Aloe 'Tiki'
Tjocka härliga blad.
 
Detta är en liten kaktus som min mor köpt åt mig på den senaste trädgårdsmässan, och som har väldigt långa taggar i förhållande till sin storlek.
 
Grusonia hamiltonii
Liten stickig typ.
 
Dessa två blad utav Opuntia monacantha, trädopuntia bytte jag till mig för ett par blad av en Saint Paulia, och som jag hoppas tar sig bra!
 
Opuntia monacantha
Små Opuntior som förhoppningsvis blir som träd en dag.
 
Detta är en kaktus som jag inte riktigt har artbestämt, jag har fått tips om att det kan vara en Trädopuntia som tidigare bild, eller en Austrocylindropuntia subulata som jag skrivit om i tidigare inlägg.
 
Kaktus
Fin okänd kaktus.
 
Kaktus
Många många blad som trängs på ena sidan.
 
Följande är en mycket intressant suckulent som jag köpt på Blomsterlandet city i Stockholm, och som har blad som växer som flätade. 
 
Crassula 'Templo de Buddha'
Ser ut som kinesiska pagodatak.
 
Sist ut är en, visserligen inte så levande, men fortfarande trevlig, kaktus som jag virkat för många år sedan, och som får stå bland de mer växande exemplaren!
 
Virkad kaktus
Liten virkad kaktus, komplett med jord och kruka.
 

Detta var allt för denna gången, i fortsättningen ska jag försöka lägga upp inlägg lite oftare, tills dess: hejdå!

KOMMENTARER:

  • Anton Ledin säger:
    2015-04-07 | 13:05:42
    Bloggadress: http://blommandeting.blogg.se/

    Vad roligt att se att det går bra för dig och växterna dina, också väldigt roligt att se det nya spännande du skaffat.

    Jag kan tillägga att den Epiphyllum du fått av mig är vildarten E. ackermannii som får vackert röda blommor. Själv sitter jag nu och skriver intill min Epiphyllum chrysocardium som fyller rummet med en blandad doft av jasmin, balsam och grönt te, mycket gott.

    Ha det bra och lycka till med växterna!

  • JJ säger:
    2019-02-24 | 17:49:01

    Den kaktusen du skrivit är okänd snälla snälla maila mig om du får reda på namnet, har letat o lett i snart två år och hittar INGET jag håller på att tappa det nått FRUKTANSVÄRT, gått igenom alla arter på wiki o jag kommer bli mentaltsjuk. lol no joke tho..

Kommentera inlägget här: