peyote.blogg.se

Att odla kaktusar och andra suckulenter

Fler omflyttningar

Kategori: Allmänt

Nu har jag planterat om flera kaktusar, plus fått tre nya sticklingar, så jag tyckte det var dags för en ny post!
För det första har jag som sagt fått tre stycken sticklingar av en (för mig) okänd kaktusart från Anton Ledin, som har varit en källa till ett antal av mina växter. Krukan är köpt på second handbutiken i Kärrtorps centrum och jag hoppas de kommer att trivas bra i den.
 
De nyaste tillskotten till samlingen.

Jag bytte även kruka till flera av mina gamla kaktusar, som helt enkelt växt ur sina krukor. Först min zebrakaktus:
 
Får dela fat med minstingen från Vittsjö
 
Sedan taklöken som visserligen inte är en kaktus, men fortfarande är en del av familjen. Den har även flera skott som växer ut från sidorna, som jag hoppas ska gro så småningom och bilda nya små plantor.
 
 Breder ut sig i sin nya kruka
 
Följande kaktus har jag haft länge, och den har varit i en alltför liten kruka, men som jag inte orkat/tänkt på att byta ut. I sin nya kruka ser den fortfarande stor och utbredande ut, men det var betydligt värre i den förra krukan. 
 
Lite större kruka är bättre än lite mindre.
 
Så här ser då mitt ena kaktusfönster ut, här står de största kaktusarna jag har, plus en icke-kaktus nere till vänster i bild.
 
De stora grabbarna.
 
Och resten av samlingen. Börjar arta sig nu.
 
Resten.

KOMMENTARER:

  • Niles säger:
    2014-09-12 | 22:26:55
    Bloggadress: http://theniles.se

    Ser ut som något som skulle trivas hemma hos mig!

Kommentera inlägget här: