peyote.blogg.se

Att odla kaktusar och andra suckulenter

Kaktusblomster

Kategori: Allmänt

Nu har det gått ett tag sen senaste inlägget, och en hel del har hänt bland kaktusarna. Till att börja med är det en ickekaktus, men däremot suckulent, som vuxit en hel del sedan sist. Det är taklöken jag köpt i Rosendals trädgårdar under våren. Den hade redan då små sidoskott, men i den bristande vintersolen har dessa skott skjutit ut som små tentakler i sökandet efter ljus, och andra blad under har även börjat vissna bort allteftersom den söker sig efter ljuset. Detta är helt naturligt, och ingen fara för växten, men det är intressant att se vad växter är beredda att göra i sökandet efter solen.
 
Sidoskotten liknar närmast tentakler.
 
Jag har även varit och inhandlat tillskott till samlingen, och i det här fallet äkta kaktusar. För det första en ymp av en röd kaktus på en grön stam. Det är som Anton beskrev i förra inlägget alltså inte en röd blomma utan en ymp av en röd kaktus utan klorofyll som inte klarar av att växa på egen hand, och då ympats på en mer vanlig grön kaktus. Läs mer om ympning här.
 
Vacker röd ymp.
 
Jag köpte den på Blomsterlandet City inne i stan, och där köpte jag även denna Mammillaria som just nu blommar! När jag köpte den blommade den redan, men då en annan blomma än den som nu slagit i blom.
 
Fin rosa blomma.
 
Till skillnad från de flesta andra krukväxter blommar kaktusar relativt sällan, men för mig gör det att då de faktiskt gör det blir det än mer värdefullt och vackert. Det tyder på att de faktiskt trivs och "anser" det värt att sprida avkomma där de växer. Därför blev jag väldigt glad av att ha en blommande Mammillaria i samlingen, och jag hoppas givetvis även att andra kaktusar någon gång i vår kommer att slå i blom även dem.
 
Lyser upp litegrann i vintermörkret
 
Via Tradera.com har jag hittat framförallt frön till olika kaktusar, men även en del skott av kaktusar. Följande är ett rotat skott av Opuntia ficus-indicai som även kallas fikonkaktus och som ger ätlig frukt som ofta säljs bland den exotiska frukten i mataffärer. Den är släkt med djävulskaktusen Opuntia microdasys men har de flesta glochiderna(små hullingsförsedda hår) på frukterna istället för på bladen. En kan fråga sig varför en kaktus skulle tjäna på att skada de som vill äta dess frukt, men uppenbarligen har det lönat sig. Frukten är god om en lyckas undvika taggarna, och det vore kul om den i framtiden faktiskt gav frukt.
 
 
Fikonkaktus som ger kaktusfikon
 
Här syns hur något börjat växa från en av areolerna. Det är antagligen ett blad, men samma areoler kan även ge blommor och rötter.
 
Jag har även köpt en blandning av orotade skott från novemberkaktus, Schlumbergera truncata som är i blandade färger, som visar sig först när den blommar. Jag har satt alla tre i samma kruka, så när de blommar blir det en överraskande blandning av färg i denna kruka.
 
Novemberkaktus är så kallad tropisk kaktus, till skillnad från ökenkaktusar som de flesta associerar med kaktus.
 
Här följer bilder på en suckulent jag har som inte är en kaktus, men fin likaså. Den kallas ibland slarvigt för en "zebrakaktus" (vilket jag själv gjort i ett tidigare inlägg) men är alltså ingen kaktus. Däremot är den väldigt vacker, och tycks växa bra hos mig. Det är en Haworthia fasciata.
 
Skjuter ständigt nya sidoskott som kan avlägsnas till egna plantor.
 
Det finns även en liknande art, Haworthia attenuata, men den bildar mer prickar än linjer som denna. Är dock antagligen en korsning av olika besläktade arter.
 
Näst sist men inte minst har jag av Anton fått ett skott från den ovanliga Nattens drottning, Selenicereus grandiflorus. På bilden verkar det vara två skott, vilket stämmer då den knäcktes vid transport. Det gör dock inget har jag sagts, utan den kommer rota sig ändå, dock kommer det ta sin tid. Jag väntar med bävan på att den skall rota sig och i framtiden blomma då den har egenskapen att endast blomma en natt åt gången, och då med en mycket vacker och vaniljdoftande blomma.
 
Nattens drottning
 
Allra sist (och minst) har de frön jag senast sått grott och vuxit väldigt fint. Här nedan bild på Eulychnia acida som grott och vuxit till sig.
 
Även de minsta behöver uppmärksamhet.
Kommentera inlägget här: