peyote.blogg.se

Att odla kaktusar och andra suckulenter

Flytta hemifrån!

Kategori: Allmänt

Nu har jag tagit itu med en sak jag tänkt göra länge, och det är att omplantera en hel del av mina kaktusar och suckulenter. Det är en bra sak att göra med i princip alla växter, och det av flera skäl. Dels blir jorden näringsfattig om en växt står för länge i samma kruka, vilket ny fräsch jord hjälper till med. Och när man ändå håller på och byter jord är det ibland också bra tt byta till en större kruka. Det för att ge både växten ovanför ytan och kanske framförallt rötterna mer plats att växa på. Detta gäller givetvis även kaktusar (även om de från öknen ibland växer väldigt långsamt) så i helgen gjorde jag slag i saken och planterade om många av mina växter!
 
Först ut är mina tre musketörer köpta på IKEA. De är som bilden visar egentligen åtta stycken kaktusar, och som jag tyckte förtjänade varsin kruka, vilket då blev fallet.
 
Kaktusar
Gammal bild men som visar hur trångt de har stått.
 
Dessa tre fick ta över ytterkrukorna som alla åtta tidigare stod i, och som är väldigt matchande.
 
Kaktusar
Luras inte av utseendet! De har förvånansvärt vassa taggar de här.
 
Följande fyra stod tidigare alltså i samma lilla kruka, och förhoppningsvis blir de glada av att få lite mer space. Det är inte fel att ha ett par kaktusar i samma kruka, men dessa tyckte jag förtjänade varsin.
 
Kaktusar
Ökenkaktusarna brer ut sig.
 
Slutligen den tredje (åttonde) som visserligen var van att bo själv, men som fick flytta till en större kruka den med. 
 
Kaktus
Liten taggig en...
 
 
Kaktus
... som man nu kan vattna utan att spilla!
 
Denna lilla stickling från en kaktus var jag ett tag orolig för dess överlevnad, men det har visat sig vara helt obefogat! 
 
lurvig kaktus
En liten fighter.
 
När jag tog bort jorden hade den rotat sig fint och nu får den en större kruka att växa till sig i.
 
Lurvig kaktus
Lurvboll.
 
Min Haworthia attenuata har minst två sidoskott som jag dock låtit sitta kvar än så länge, och istället gett hela plantan mer uttrymme. 
 
Haworthia attenuata
Haworthia attenuata i gamla krukan
 
Haworthia attenuata
Och i nya.
 
Haworthia attenuata
Samt uppifrån.
 
Följande kaktus har stått väldigt trångt i sin kruka, men nu får den ordentligt med benutrymme.
 
Kaktus
Denna gjorde riktigt ont att omplantera p.g.a. de långa sylvassa taggarna.
 
Kaktus
Förhoppningsvis var det värt det.
 
 
Min Aloe 'Tiki' Har haft det väldigt trångt den med, och som följd att jag inte vattnat den riktigt ordentligt. Därför har jag tagit loss tre små sidoskott den hade och satt i egna små krukor, samt planterat om moderplantan i en något större kruka. 
 
Aloe 'Tiki'
Aloe 'Tiki'
 
Aloe 'Tiki'
Mamma barn barn barn.
 
Aloe 'Tiki'
Tre små skott som jag hoppas tar sig.
 
Denna vackra röda ympning har stått i samma kruka som jag köpte den i, och som följd att rötterna vuxit mot botten av krukan och bildat ett riktigt virrvarr som i värsta fall kan hindra den från att ta upp vatten. Detta virrvarr löste jag upp och satte ner i en större kruka för den att växa i.
 
Ympad kaktus
Ympad röd kaktus.
 
Ympad kaktus
Märket nere kommer av att den delen tidigare stått under jord.
 
Nu ser fönstret med extrabelysningen ut som följande, men det kommer antagligen ändras snart då jag mest hela tiden flyttar och ordnar om mina små älsklingar! Snart kommer ett nytt inlägg då jag har en ny sådd på gång, tills dess: hejdå!
 
Ökenkaktusar
Om inte hela så en stor del av familjen!

KOMMENTARER:

  • H säger:
    2016-07-14 | 15:32:53

    Kul blogg! Inga fler uppdateringar?

Kommentera inlägget här: