peyote.blogg.se

Att odla kaktusar och andra suckulenter

Ytterligare nykomlingar!

Kategori: Allmänt

I helgen var jag med min mamma till Port73 som är som ett köpcentrum i Haninge. Där finns ett Blomsterlandet, där det finns mestadels ickesuckulenter, men en hylla fanns det med olika suckulenter, då framförallt kaktusar. Där gjorde jag två fynd, dels en Opuntia humifusa och även en Schlumbergera truncata, känd som Novemberkaktus. För någon vecka sedan fick jag även en annan Schlumbergera av min farmor som hade en planta att avvara!. Den från farmor hade flera knoppar redan, och den från Blomsterlandet ännu fler.
 
Opuntia humifusa
Opuntia humifusa som faktiskt har små glochider (hullingförsedda hår) trots att de inte är lika synliga som på min Opuntia microdasys.
 
 Novemberkaktusen från min farmor. nere till vänster är en sådd av drakfrukt som tyvärr inte grott än. men jag fortsätter hoppas!
 
 Här syns fler av knopparna som snart verkar blomma ut. 
 
 Den här är från Port73, och har upp till fem(!) knoppar på varje blad. 
Kommentera inlägget här: