peyote.blogg.se

Att odla kaktusar och andra suckulenter

Grodd

Kategori: Allmänt

Goda nyheter! Flera av de fön jag köpt via tradera har nu grott. Jag har köpt ungefär 5 nya olika kaktusfrön, och sått tre av dem, då jag väntar med resten till våren då ljusförhållandena är bättre. De som grott är först Eulychnia acida:
 
Två frön har hittills grott, den ena lite tidigare än den andra.
 
De andra fröna som grott är Echinopsis peruviana, känd som Peruvian torch, och som är släkt med Echinopsis pachanoi som jag sått även dem. Först hände inget, sedan grodde fem frön närstan samtidigt, och tittar en noga kan en se att de redan bildat som en ring av små taggar runt basen av plantan. 
 
Små peruvianska facklor.
 
Bland de som ite grott ännu finns Pitaya, eller drakfrukt, som jag tidigare skrivit om, och även frön jag tidigare sått av Echinopsis pachanoi och Gymnocalycium baldianum som jag har små plantor av, men inte den senaste sådden alltså. Skyller det på vädret och brist på ljus, och det är därför jag väntar med andra frön tills våren då de har större chans att gro. 
Kommentera inlägget här: