peyote.blogg.se

Att odla kaktusar och andra suckulenter

Sådd

Kategori: Allmänt

Hallå där!
För någon vecka sedan beställde jag frön på tradera till en San Pedro kaktus, Echinopsis pachanoi, och de fröna fick jag med posten idag! De kostade 44kr inklusive frakt och det var ca 50 frön. Dessutom har jag av min gode vän Anton fått andra frön till en kaktus vid namn Gymnocalysium baldianum. Så ikväll sådde var det dags att så lite kaktus!
 
San Pedro fröna till vänster, de andra till höger.
 
Först täckte jag botten av krukorna med papper för att inte jorden skulle rinna ut.
 
Hushållspapper.
 
Sedan fylde jag krukorna med kaktusjord, med lite perlit iblandad. Jag fuktade sen jorden ordentligt.
 
Redo för frön!
 
Lade i ca 4 frön per kruka och täckte med ett tunt lager jord. Jag fuktade även den översta jorden försiktigt. Till vänster är krukan med fröna jag fick av Anton, de två till höger är San Pedro.
 
Såjorden jag använder.
 
Jag täckte sedan krukorna med en plastpåse för att hålla luften fuktig. Nu låter jag de stå i lite sol, och ska se till att de hålls fuktiga. Annars är det bara att hålla tummarna nu!
 
Luftfukt = win.
 

Avslutar inlägget med en liten släktbild över min samling.
 
Hela min kaktussamling atm.
Kommentera inlägget här: