peyote.blogg.se

Att odla kaktusar och andra suckulenter

Change of scenery

Kategori: Allmänt

Idag var det dags att byta jord åt min Peyote. Enligt flera mer eller mindre säkra källor är det bäst att blanda upp jorden som kaktusen växer i med s.k. perlit, vilket är ett vulkaniskt material, som hjälper till att lufta upp och efterlikna kaktusens naturliga miljö. Så jag skaffade fram perlit från min kontakt (Anton) och började med bytet.
 
Före-bild innan jordbytet
 
Först tog jag ut kaktusen ur krukan jag köpte den i, med jord och allt.
 
 Kruklös Peyote
 
Sedan tog jag försiktigt bort jord från den, till att man kunde se rötterna tydligt. Jag var dock försiktig med att ta bort för mycket jord, p.g.a. risken att skada rotsystemet.
 
Rötterna såg ut lite som palsternacka.
 

Sedan var det dags för perliten! Perlit går att köpa på de flesta välsorterade trädgårdshandlar (antagligen). Perlit kan även blandas med vermiculit som också är vulkaniskt, men som absorberar fukt till skillnad från perliten. Jag blandade ungefär en del perlit med fyra delar jord, men är inte jätteviktigt med proportionerna, så länge det är mer jord än perlit så är det bra.
 
Till höger perliten. Liknar frigolit till konsistensen
 
Sen var det bara att blanda runt perliten med jorden och så ner med blandningen och kaktusen i krukan igen.
 
Klart!
 
Sådär, nu får Peyoten mer luft och syre till sina rötter, och mår förhoppningsvis lite bättre. Nu ska den vila och får inget vatten förrns om en vecka ungefär. Avslutar  inlägget med en bild på Peyoten i min bokhylla.
 
Pic of the day.
Kommentera inlägget här: